2018-02-23 @ 12:00

PLAYERUNKNOWN'S Battlegrounds - słowniczek

Miejsca

Dżordżpol - Georgopol. Miasto portowe w północno zachodniej części wyspy położone u ujścia jedynej w grze rzeki. Dżordżpol dzieli się na północny (zwany również mieszkalnym) i południowy (zwany potocznie kontenerami).

Wodne miasto - teren położony między ruinami a Roznokiem. Podtopiony kompleks budynków. Śmiertelna pułapka przez wzgląd na brak możliwości biegu (po pas w wodzie) i możliwość utopienia w czasie powalenia (na czworaka głowa jest pod wodą).

Gatki - Gatka. Kolejna pułapka. Nazwa widoczna na mapie sugeruje status większej miejscowości. Na lądujący w gatkach czeka tylko rozczarowanie i przy odrobinie szczęścia amunicja do dubeltówki.

Wilcze Doły - betonowe koryta o niezidentyfikowanym przeznaczeniu zlokalizowane na południowy wschód od Gatek (Gatka). Miejsce, w które samochody jadą umrzeć. Pułapka dla początkujących kierowców i przeszkoda nie do ominięcia w trybie FPP. wilcze doły

Paczinko - Pochinki. Jedna z większych miejscowości w grze. Nie geograficzne, ale sentymentalne serce mapy. Paczinko moje miasto!

Tartak - nieoznaczony na mapie, ale znany wszystkim kierowcom podróżującym na przełaj przez wschodnie wybrzeże wyspy. Po Wilczych Dołach drugie najniebezpieczniejsze miejsce dla zmotoryzowanych. Miejsce wielu zasadzek na unieruchomionych kierowców zlokalizowane w pół drogi między Myltą a Więzieniem.

Majami - Primorsk. Południowo zachodni kraniec głównej wyspy zwany majami przez wzgląd na geograficzne i topograficzne podobieństwo do swojego północnoamerykańskiego odpowiednika.

Sopot - nieoznaczona na mapie miejscowość znajdująca się na południowym wybrzeżu głównej wyspy. Jedyna z konstrukcją przypominająco molo ergo Sopot. molo

Las Wstydu - nieoznaczony teren zalesiony ciągnący się wzdłuż zachodniej części południowego wybrzeża wyspy. Nazwany tak na cześć haniebnych wydarzeń, o których nikt wspominać nie powinien. Z kategorii tych, w których to drużyna z liczebną i sprzętowo przewagą została pokonana przez bandę dzikusów uzbrojonych w kije z kupą.

Klify Dover - nieoznaczony na mapie obszar ciągnący się wzdłuż południowej linii brzegowej głównej wyspy miedzy mostami prowadzącymi na Sosnovkę. Nazwane na cześć stromych klifów stojących na straży Albionu.

Nowogwałt / Rape Town / Nowotwór - Novorepnoye. Jedyna miejscowość cywilna na Sosnovce i drugi największy port w grze. Częste miejsce spotkań tych, którzy chcą “przeczekać” zawieruchę w bazie wojskowej. Zbieżność interesów odwiedzających paradoksalnie prowadzi do eskalacji konfliktu. Kamyczki - Kameshki. Miejscowość w północnowschodnim krańcu wyspy. Podobno, bo nikt nigdy tam nie był. Bo i po co?

Łechtaczka - Lipovka. No bo tak.

Przychodnia - pierwszy budynek na północ od szpitala.

Pojazdy

Łada - Dacia 1300/Renault 12 - Dacia zwana Ładą ponieważ tak. Występuje w kolorach; musztardowym, keczupowym, navy blue i białym. Musztardowa jest najszybsza ponieważ tak.

Motor - w wariancie dla 2 lub 3 osób. Wariant dla osób 3 zwany jest motorem z; wanienką, kubełkiem lub koszyczkiem. Bez względu na wariant najniebezpieczniejszy, dla pasażerów, pojazd w grze. Opis może sugerować inaczej ale motor jest pojazdem dla 1 osoby (w wariancie podstawowym) i 2 (w wariancie z wanienką). Żaden macho nie zgodzi się jechać “na sukę”.

Bilbo Baggins - Buggy. Lekki dwuosobowy pojazd. Szybki, zwrotny i szalenie podatny na ostrzał przez wzgląd na otwarta konstrukcję. Bonusem, dla kierowcy, jest magnes na kule pod postacią drugiego gracza siedzącego w foteliku na szczycie pojazdu.

Wrzucanie kota pod auto - jazda na dopalaczu/boost. Nazywana tak a nie inaczej przez wzgląd na potworny dźwięk przypominający obijanie się ciężkiego przedmiotu pod podwoziem auta. baggins

Jazda z obstawą - sadzanie towarzyszy w koło kierowcy tak żeby osłaniali go własnym ciałem na wypadek ostrzału. Nie ma nic gorszego niż pędzące auto bez kierowcy. No chyba, że pędzące auto ze złym kierowcą.

Bronie

Wiktor Wektor - KRISS Vector. Pistolet maszynowy z rewolucyjnym systemem odrzutu (Super V Recoil Mitigation System). Odrzut kierowany jest w dół a nie w stronę strzelca. Pożądany ale bezużyteczny bez powiększonego magazynka - wypluwa pociski w zawrotnym tempie.

Umpa Lumpa - Heckler & Koch UMP 9. Pistolet maszynowy. Lubiany i niezawodny. Jego powszechności występowania ustępuje jedynie powszechność amunicji którą konsumuje (9mm). oompa

Kark - Mauser Karabiner 98k. Niemiecki karabinek powtarzalny z okresu II wojny światowej. Mokry sen domorosłych snajperów. Szczególnie użyteczny w połączeniu z lunetą (x4 i x8).

Karabin taczanki / talerzowiec - Diegtiariow Piechotnyj(ros. karabin maszynowy piechoty Diegtiariowa). Zwany karabinem taczanki na cześć postaci Tachanki z gry RainbowSix, który korzystał z tego samego typu broni.

Flesz Hitler - Flash Hider. Tłumik płomienia występujący w wariantach dla pistoletów maszynowych, karabinów automatycznych i karabinów snajperskich. Żaden z wariantów nie tłumaczy adoptowanej nazwy. Czasem, zwyczajnie, jest jak jest.

Sportowy klub sportowy - SKS. Jeden z trójki DMRów dostępnych w grze. Czyli to cudowne dziecko karabinu automatycznego i karabinu snajperskiego. Żaden inny typ broni nie sprawi, że będziesz czuć się równie niekompetentnym na krótkim, średnim jak i na długim dystansie.

Kal-El / SKAROL - SCAR-L czyli SCAR (Special Operations Forces Combat Assault Rifle) konstrukcji Fabrique Nationale de Herstal. Jeden z ciekawszych, bo pozwalających zamontować na sobie niemal wszystkie dodatki, karabin automatyczny. Pod tym względem ustępuje tylko M416. Druga najbardziej ulubione broń Tartaqa. Pierwsza to M416. Oczywiście przez wzgląd na liczbę modyfikacji.

Pompka - Winchester Model 1897. Nazywany pompką w związku z sposobem ładowania.

Strzelba na kaczki - Beretta 686. Na kaczki, albo do urywania głów, ale głównie na kaczki.

Kropka - celownik kolimatorowy. Wariant najprostszy bo z projekcją ograniczającą się do pojedynczej czerwonej kropki.

Kusza - synonim broni niepożądanej a powszechnej.

Gry i zabawy

Sierp - na wieść o znalezieniu sierpu przez innego gracza absolutnie konieczne jest zapytanie o młot.

Maczeta - na wieść o znalezieniu maczety przez innego gracza absolutnie konieczny jest odzew “MACHETE!”

Celownik holograficzny - na wieść o znalezieniu celownika holograficznego przez innego gracza absolutnie konieczny jest odzew “Holla!”

Miotanie (jak szatan) - na okazję jazdy po nierównym terenie i nieprzewidywalnego zachowania pojazdu. Pierwszy z graczy który zorientował się, że miotanie jest adekwatnie silne jest zobowiązany stwierdzić, że “miota nim”. Na to hasło każdy kolejny z graczy ma prawo odpowiedzieć “jak szatan!”. Dopuszczalne jest też, w ramach odzewu, zapytanie “miota jak co?”.

Śpiewanie w czasie nalotu - jazda przez obszar ostrzału artylerii wymaga od całej drużyny nucenia tematu przewodniego serialu Drużyna-A

Terminologia

Ludzkie kurwy/ludzie kurwie/chuje/buce/frajerzy/pacjenci/klienci - każdy kto nie należy do twojej (naszej) drużyny.

Jay moment - na cześć kolegi Jaya Jayowskiego. Jay moment jest wtedy gdy wszyscy biegną a jakimś sposobem są szybsi od Ciebie. Po chwili orientujesz się, że biegłeś “na kuckach” ergo miałeś Jay moment.

Startaczyć - na cześć kolegi Tartaqa. Oznacza tyle co niepowodzenie o epickich proporcjach. Koniecznie takie którego skutki dotykają całej drużyny.

Skrzat z diablo - alter ego Tartaqa który nauczył kolegów z drużyny, że ma zawsze i wszystko w swoim plecaku; każdy mod do każdej broni, każdy typ amunicji i dowolną ilość środków leczniczych.

Tabsy/pilsy - tabletki przeciwbólowe

Jaj - Jay Jayowski

Wieża maga / wieża czarodzieja - charakterystyczny typ budynku z zewnętrzną klatką schodową.

Budynki mają wszy/karaluchy - sygnał, że budynek jest okupowany przez innych graczy. Zawszenie budynku stwierdza się na trzech różnych etapach przemieszcza nią się. Podczas obserwacji budynku przed podejściem - ten wariant daje największe szanse na przeżycie. Podczas wchodzenia do budynku - ten wariant daje minimalne szanse na przeżycie. Podczas penetracji budynku - ten wariant stwarza niezręczną sytuację w której dwie drużyny dybią na siebie celując wszystkie bronie w klatkę schodową, a na koniec i tak wszyscy giną przy ucieczce do strefy.

Człowiek pocisk - wyjątkowo wredny gracza ubliżający innym członkom drużyny. Również metoda lotu bez spadochronu polegająca na ciągłym pikowaniu.

Laptop - zestaw medyczny o największej objętości. Zwany laptopem przez wzgląd na budowę.

Trole mostowe - ludzkie kurwy, które okupują most i czekają na innych graczy pragnących przedostać się na drugą stronę. Gorsi są tylko oszuści oszukujący metoda na wnuczka.

Mieć lipę - najczęściej pogardliwie w formie “no to masz/macie lipę” pod adresem pozostałych członków drużyny w kontekście ich fatalnej sytuacji. Bez względu czy sytuacja dotyczy braków sprzętowych, ataku innej drużyny czy zwyczajnie zgonu. Osobę wypowiadająca te słowa cechuje absolutny i totalny brak zrozumienia dla koncepcji jedności drużyny i wspólnego dobra. lipa

Zakładanie lunety na granat - pogardliwie o braku dobrego lootu. Potwierdzenia znalezienia szeregu ciekawych modyfikacji i żadnej broni na którą można je założyć.

Blokowanie dacią/ładą - próba blokowania gracza którem zawiesiła się gra przez pewną śmiercią. Jeżeli zerwanie połączenia z serwerem ma miejsce w czasie biegu to mimo rozłączenia postać wciąż biegnie przed siebie. Najczęściej w stronę przepaści lub zbiornika wodnego. Blokowanie jej drogi samochodem ma zapobiec połamaniu i/lub utonięciu.

Superman punch - cios pięścią z wyskoku. Trafienie w głowie kładzie przeciwnika na miejscu.

Jihad Jeeeep! - O samochodzie stanowiącym zagrożenie samo w sobie. Najlepiej rozpędzony w stronę przeciwnika o włos od eksplozji.

sneaky-sneaky - w tych dwóch słowach (jednym powtórzonym dwa razy?) kryje się manewr taktyczny polegający na desancie łodzią na południowej części Sosnovki. Manewr z założenia przewiduje ciche lądowanie i równie ciche przejęcie najbliższych zabudowań.